NIKMAT; ZIKIR, SENYUM DAN FIKIR…

Buatlah apa sahaja sekalipun, kita tetap akan terkepung di dalam nikmat ALLAH TAALA. Bangun dari tidur, kita sudah mula menggunakan mata. Lalu kita menggunakan tangan dan lidah untuk menadah dan berdoa ke hadrat ALLAH. Dan kita pun lekas-lekas berjalan dengan nikmat sepasang kaki yang ALLAH beri ni untuk menuju ke bilik air bagi menyucikan diri. Babak bangun dari tidur sahaja kita dah gunakan banyak nikmat yang ALLAH kurniakan. Belum lagi dihitung nikmat-nikmat-Nya yang kita gunakan sejak dari kita berada dalam kantung ibu hingga sekarang, dan akan datang. Dan nikmat yang paling besar bagi seorang manusia tentunya nikmat Islam dan nikmat Iman. Masya ALLAH…… Tak akan ada seorang manusia pun yang mampu mencongak dan menghitung keseluruhan kurniaan ALLAH kepada kita.

Tapi manusia ini ramai yang kufur nikmat…..

“Dan Dia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat ALLAH, nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya.”

Surah Ibrahim: ayat 34

Kenapa jadi begitu yer….?

Banyak jawapan yang boleh kita berikan untuk menjawab soalan di atas. Apa yang perlu kita buat sekarang adalah banyakkan bermuhasabah. Kehidupan ini sebentar sahaja. Siapa yang tahu waktu bila Malaikat Izrael datang untuk mengambil nyawa kita…? Hanya ALLAH sahaja yang tahu. Jadi, sebelum nyawa berpisah dari badan amatlah elok kalau kita bersiap sedia untuk mati. Mati itu pasti. Kan lebih baik kita mengutamakan sesuatu yang pasti daripada sesuatu yang bersifat hina, dekat dan sementara (dunia).

Dan satu lagi….

Kena banyakkan senyuman. Tapi biarlah senyuman itu kena pada tempatnya. Senyum ini, selain merupakan salah satu dari sunnah Rasulullah s.a.w, ia juga merupakan terapi dan motivasi yang sangat berkesan. Tidak ada manusia yang tak ada masalah. Rasanya semua yang membaca blog ini mesti bersetuju dengan saya. Jadi antara salah satu kaedah yang paling mudah untuk menghambat pergi masalah itu adalah dengan mengukirkan sekuntum senyuman. Lagi bagus kalau kita dapat senyum depan cermin sambil berfikir, “SUBHANALLAH, besar sungguh nikmat senyuman yang Engkau berikan kepada aku ya ALLAH. Walaupun senyuman ini adalah satu gerak bibir yang ringkas sambil menampakkan sebaris gigi, namun ia memberikan kesan yang sangat mendalam bagi diriku. Segala puji bagimu ya ALLAH.”…=)

Hurm… Bila difikir-fikirkan balik, senyuman itu pun salah satu dari berbillion-billion nikmat yang ALLAH kurniakan kepada kita. Sangat besar kasih sayang ALLAH pada kita. Tapi, adakah kasih sayang kita pada ALLAH itu dah cukup besar dan agung…? Susah nak jawab soalan ini. Hanya ALLAH Yang Maha Mengetahui sebesar dan seagung mana cinta serta kasih sayang kita pada-Nya.

Menjadi tanggungjawab kita untuk berusaha mendekatkan diri kepada ALLAH. Dia kan sumber ketenangan kepada kita. Kalau kita gunakan akal yang sihat, mana ada orang yang nak menjauhkan diri dari sumber kedamaian dan ketenangan. Betul tak…? Untuk mendekatkan diri kepada ALLAH itu, ada banyak jalannya. Contohnya dengan Solat, Berpuasa, Zikrullah, Berfikir tentang kejadian alam, Ingat kepada hari kebangkitan, Zikrul maut dan banyak lagi.

Nampak tak…? Dengan berfikir tentang nikmat ALLAH, ia akan mendorong kita untuk ingat dan selalu berzikir kepada-Nya lantas membuatkan hati kita lapang dan tenang. Hinggakan sampai pada satu peringkat, seseorang itu bersedia untuk meninggalkan segala kenikmatan dunia dan mengecapi nikmat yang paling akbar di akhirat kelak iaitu melihat wajah ALLAH… Subhanallah, Walhamdulillah, Wa la ilaaha ilallah, Allahuakbar…..!

Semoga kita semua mendapat bimbingan dan naungan rahmat dari ALLAH TAALA… Aminnn….=)

Advertisements

One thought on “NIKMAT; ZIKIR, SENYUM DAN FIKIR…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s